Introducere

Într-un context economic și social în continuă schimbare, adaptarea sistemului educațional la cerințele pieței muncii devine esențială pentru asigurarea unei tranziții eficiente a absolvenților către viața profesională. În România, această adaptare întâmpină provocări semnificative, reflectate în ratele de angajare ale proaspeților absolvenți și în alinierea competențelor dobândite în timpul studiilor cu nevoile angajatorilor.

Rata de angajare a absolvenților români

Conform datelor Eurostat, în 2023, 74,8% dintre tinerii români cu vârste între 20 și 34 de ani, care au absolvit învățământul secundar sau terțiar în ultimii trei ani, erau angajați. Această rată este semnificativ sub media Uniunii Europene de 83,5%, plasând România pe locurile codașe alături de Grecia (72,3%) și Italia (67,5%).

Discrepanțe salariale în funcție de nivelul de educație

Un alt aspect relevant este diferența salarială în funcție de nivelul de educație. Tinerii români cu vârste între 25 și 34 de ani care au finalizat studiile liceale sau postliceale de tip vocațional câștigă, în medie, cu 7% mai mult decât cei fără diplomă de liceu. Pentru absolvenții de studii universitare, avantajul salarial crește la 45% față de cei care nu au finalizat liceul.

Nepotrivirea între educație și piața muncii

Un studiu realizat de Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Superior în 2012 a relevat că 80% dintre absolvenții de facultăți din România profesează în domenii diferite de cele pentru care s-au pregătit. Această discrepanță indică o nepotrivire între oferta educațională și cerințele pieței muncii, subliniind necesitatea unei mai bune aliniere între cele două.

Inițiative pentru îmbunătățirea angajabilității

Pentru a îmbunătăți relevanța educației și formării profesionale pe piața muncii, România a implementat măsuri precum acordarea unei burse tehnologice lunare de 300 RON elevilor din programele de formare profesională care îndeplinesc anumite condiții. Cu toate acestea, rata abandonului școlar în rândul elevilor din filiera tehnologică rămâne semnificativ mai mare decât în filiera teoretică, iar rezultatele la testele PISA arată un decalaj mare în performanță între cele două filiere.

Exemple de succes

Universitatea din București se remarcă prin absolvenții săi care obțin salarii medii de aproximativ 5.600 de lei la cinci ani de la finalizarea studiilor. Domenii precum Informatica, Dreptul, Psihologia și Științele Educației sunt printre cele în care absolvenții acestei universități au cele mai mari venituri, ceea ce sugerează o aliniere mai bună a acestor programe de studiu cu cerințele pieței muncii.

Concluzie

Adaptarea educației românești la cerințele pieței muncii este un proces complex, care necesită eforturi concertate din partea instituțiilor de învățământ, a autorităților și a mediului de afaceri. Deși există inițiative și exemple de succes, datele actuale indică necesitatea unor reforme suplimentare pentru a asigura o tranziție eficientă a absolvenților către piața muncii și pentru a reduce discrepanțele existente.


Andrei Rusu

Andrei Rusu este un analist financiar cu peste 10 ani de experiență în piețele de capital și strategii de investiții. Cu un background în economie și un MBA obținut la ASE București, Andrei combină gândirea critică cu un stil clar și accesibil de a explica concepte financiare complexe. Pasionat de educația financiară și de inovația în fintech, el aduce în articolele sale o perspectivă modernă, pragmatică și bine documentată asupra banilor care “vorbesc”.