Introducere

Uniunea Europeană (UE) joacă un rol esențial în modelarea politicilor fiscale ale statelor membre, inclusiv România. În contextul actual, Comisia Europeană și alte instituții europene au adresat recomandări specifice pentru îmbunătățirea situației fiscale a țării noastre. Aceste sugestii vizează reducerea deficitului bugetar, îmbunătățirea colectării taxelor și implementarea unor reforme structurale.

Recomandările Comisiei Europene

În cadrul procedurii de deficit excesiv, Comisia Europeană a recomandat României să adopte măsuri pentru reducerea deficitului bugetar până în 2030. Printre aceste măsuri se numără limitarea creșterii cheltuielilor nete și implementarea unui plan structural-fiscal pe termen mediu. De asemenea, România trebuie să prezinte măsuri eficiente până la 15 octombrie 2025 și să raporteze progresele cel puțin semestrial.

Situația colectării TVA

România se confruntă cu un decalaj semnificativ în colectarea Taxei pe Valoarea Adăugată (TVA), estimat la 36%, mult peste media UE de 5,4%. Acest decalaj se traduce prin pierderi anuale de aproximativ 9 miliarde de euro la bugetul de stat, cauzate de evaziune fiscală, fraudă și deficiențe administrative.

Recomandările Fondului Monetar Internațional

Fondul Monetar Internațional (FMI) a sugerat României majorarea TVA și implementarea unui impozit progresiv pe venit. Aceste măsuri ar putea genera venituri suplimentare de cel puțin 1,2% din PIB în 2025. FMI a subliniat și necesitatea reformei sistemului de microîntreprinderi, reducerea pragului cifrei de afaceri și alinierea acestuia cu pragul de înregistrare pentru TVA. De asemenea, a fost recomandată trecerea la un sistem de impozitare a proprietății bazat pe valorile de piață și reducerea scutirilor fiscale.

Măsuri de simplificare fiscală

Consiliul Uniunii Europene a aprobat o agendă de simplificare și asanare fiscală, care include reducerea sarcinilor administrative și de raportare pentru contribuabili și administrațiile fiscale. Printre obiective se numără eliminarea normelor fiscale depășite și sporirea clarității legislației fiscale. Aceste măsuri vizează îmbunătățirea competitivității UE și eficiența sistemelor fiscale naționale.

Riscuri și provocări

Implementarea acestor măsuri fiscale implică riscuri și provocări. Creșterea TVA și introducerea unui impozit progresiv pe venit ar putea afecta anumite categorii de contribuabili, în special gospodăriile cu venituri reduse. Pentru a atenua aceste efecte, este esențial ca autoritățile să implementeze programe de sprijin pentru grupurile vulnerabile. De asemenea, reducerea pragului pentru microîntreprinderi ar putea afecta negativ anumite afaceri mici, care ar putea întâmpina dificultăți în adaptarea la noile cerințe fiscale.

Concluzie

Recomandările Uniunii Europene pentru România vizează îmbunătățirea situației fiscale prin reducerea deficitului bugetar, îmbunătățirea colectării taxelor și implementarea unor reforme structurale. Deși aceste măsuri pot contribui la stabilitatea economică pe termen lung, este important ca autoritățile române să le implementeze cu atenție, ținând cont de impactul asupra diferitelor categorii de contribuabili și asigurându-se că grupurile vulnerabile beneficiază de sprijin adecvat.


Andrei Rusu

Andrei Rusu este un analist financiar cu peste 10 ani de experiență în piețele de capital și strategii de investiții. Cu un background în economie și un MBA obținut la ASE București, Andrei combină gândirea critică cu un stil clar și accesibil de a explica concepte financiare complexe. Pasionat de educația financiară și de inovația în fintech, el aduce în articolele sale o perspectivă modernă, pragmatică și bine documentată asupra banilor care “vorbesc”.