Chiar dacă deseori avem senzația că nu avem nevoie de anvelope de iarnă pentru că străzile nu sunt acoperite de zăpadă, temperaturile scăzute și umiditatea pot cauza probleme majore de aderență.
Anvelopele de vară sunt concepute pentru a oferi performanțe optime în condiții de temperaturi ridicate și pe drumuri uscate sau umede. Acestea sunt caracterizate printr-o structură mai rigidă, un profil special și o compoziție a cauciucului care permite un control mai bun al vehiculului în sezonul cald. Totuși, utilizarea lor pe timp de iarnă, în condiții de temperaturi scăzute, poate prezenta atât avantaje, cât și riscuri semnificative. Deși se știe că nu sunt cele mai potrivite alegeri pentru sezonul rece, din motive economice mulți consideră că anvelopele de vară sunt suficient de bune pentru asfaltul uscat, indiferent de temperatura exterioară. Mai mult, unii cred că dacă rulează cu viteze reduse, pot merge chiar și pe un strat fin de zăpadă.
Unul dintre principalele avantaje ale anvelopelor de vară este faptul că acestea sunt optimizate pentru performanțe excelente în condiții de temperaturi mari, când asfaltul este cald. Acestea au un profil mai cu mai puține caneluri și o aderență mai bună pe drumuri uscate sau ușor umede, fiind mai stabile și oferind o manevrabilitate superioară. De asemenea, anvelopele de vară sunt concepute pentru a reduce rezistența la rulare, ceea ce duce la o mai bună eficiență a consumului de combustibil și la o rulare mai silențioasă.
În condiții de temperaturi scăzute, însă, compoziția cauciucului din anvelopele de vară începe să își piardă din flexibilitate. În loc să rămână flexibil și aderent, cauciucul devine mai rigid, iar aderența pe drumuri umede, înghețate sau acoperite cu zăpadă scade într-un mod dramatic. Acest lucru înseamnă că distanțele de frânare vor fi mai mari, iar riscul de derapaj crește considerabil. În plus, anvelopele de vară nu sunt echipate cu caneluri adânci, necesare pentru evacuarea apei sau pentru a capta zăpada în timpul iernii. Astfel, pe drumuri umede sau pe gheață, acestea nu vor putea asigura o aderență suficientă, ceea ce poate duce la accidente grave.
Un alt risc major asociat utilizării anvelopelor de vară pe timp rece este pierderea de performanță în condiții de gheață sau zăpadă. În timp ce anvelopele de iarnă sunt echipate cu crampoane sau caneluri special concepute pentru a asigura tracțiune pe zăpadă, anvelopele de vară nu sunt dotate cu așa ceva pentru a face față acestor condiții extreme. Distanțele de frânare devin semnificativ mai lungi, iar controlul direcției poate deveni mai dificil de menținut. Aceste anvelope nu sunt doar ineficiente pe drumuri alunecoase, dar pot duce și la comportamente imprevizibile ale vehiculului, cum ar fi derapaje sau pierderea bruscă a aderenței, chiar și pe drumuri care par a fi în bune condiții.
Pe de altă parte, există situații în care anvelopele de vară pot fi mai eficiente decât anvelopele de iarnă sau all-season în anumite condiții. În zonele unde iernile sunt mai blânde și nu se așteaptă precipitații semnificative de zăpadă, anvelopele de vară pot asigura o performanță mai bună decât alte tipuri de anvelope. De exemplu, pe drumuri uscate sau cu puțină apă stagnantă, anvelopele de vară pot oferi o mai bună aderență decât anvelopele de iarnă, care sunt mai flexibile și pot lăsa urme pe asfalt. În astfel de cazuri, anvelopele de vară pot reduce riscul de consum suplimentar de combustibil și pot contribui la o experiență de conducere mai plăcută. Dar, privind specificul climatic al României, utilizarea acestora pe timp de iarnă nu este recomandabilă.
Prin urmare, utilizarea anvelopelor de vară pe timp rece presupune o serie de riscuri importante, care includ scăderea semnificativă a aderenței, creșterea distanțelor de frânare și pierderea controlului asupra vehiculului în condiții de gheață sau zăpadă. Deși în anumite condiții climatice mai blânde anvelopele de vară pot părea o opțiune viabilă, în majoritatea cazurilor, ele nu sunt adecvate pentru siguranța șoferului și a pasagerilor pe timp de iarnă. De aceea, este esențial ca, în zonele unde iernile sunt medii sau severe, să se opteze pentru anvelope de iarnă. Este suficientă o combinație de carosabil umed și temperaturi în jur de zero grade pentru ca pneurile de vară să nu performeze nici pe departe la fel de bine precum unele dedicate sezonului rece.